Pozytywne emocje a szczęście

By czuć się bardziej szczęśliwą osobą trzeba podjąć wysiłek. Trzeba zatroszczyć się o pozytywne emocje tak, jak dobry ogrodnik pielęgnuje kwiaty.
Nawet jeśli nie umiemy tego robić w sposób naturalny, to możemy się nauczyć. Martin  Seligmann w książce „Prawdziwe szczęście” ma dla nas kilka podpowiedzi.



Pokazuje, że kultywowanie wdzięczność i przebaczenia to 2 sposoby by mieć pozytywne uczucia w kontekście przeszłości. Wdzięczność sprawia, że doceniamy dobre wydarzenia i delektujemy się nimi.  W moim przypadku świetnie sprawdziło się „ćwiczenie wdzięczności” . Polega ona tym by codziennie, przed pójściem spać wymienić 3 rzeczy (wydarzenia, ludzi, przedmioty - tu pełna dowolność) za które jestem wdzięczna w tym konkretnym dniu.

Przebaczenie pozbawia złe wydarzenia mocy napełniania nas goryczą. Mi pomaga przekonanie, że każdy z ludzi jest istotą niedoskonałą, która popełnia błędy. Każdy z nas ewolucyjnie jest „zaprogramowany by przetrwać” więc egoizm, dbanie o własne interesy  jest tego naturalną konsekwencją.  Przypominając to sobie łatwiej mi jest wybaczyć, gdy czuję się zraniona.

Możemy także pielęgnować nasze pozytywne emocje w teraźniejszości. Poniżej techniki przedłużające efekt przyjemności zaczerpnięte od Seligmanna.

Delektowanie . Polega na tym, że świadomie zwalniamy tempo.  Staramy się bardzo uważnie postrzegać rzeczywistość, angażując nasze zmysły. Możemy delektować się dobrym jedzeniem, ale także kojącą muzyką czy przepięknym krajobrazem. Wystarczy zastanowić się co nam sprawia najwięcej przyjemności i znaleźć na to czas.

Dzielenie się z innymi. Oznacza, że opowiadamy innym o naszym przeżyciu. Dzielimy się z przyjaciółmi naszymi radościami i sukcesami, naszymi pozytywnymi emocjami.

Tworzenie wspomnień Możemy zbierać rzeczy, który kojarzy się nam z miłą chwilą. Mogą to być zdjęcia lub jakieś konkretne przedmioty np. kamyk. W ten sposób tworzymy nasze albumy i archiwa pozytywnych emocji. Jeśli nie chcemy lub nie możemy zbierać fizycznych rzeczy rozwiązaniem będzie  robienie „ zdjęć umysłowych” i częste ich przeglądanie by wryły się w naszą pamięć.

Gratulowanie.  Metoda znana ludziom od tysiącleci. Zawsze istniały jakieś święta, okazje do wspólnej zabawy. Pamiętajmy o tym i świętujemy nasze sukcesy w sposób, który sprawia nam najwięcej radości.

Wyostrzenie percepcji  to koncentrowanie się na pewnych elementach miłej dla nas rzeczy. Naszą uwagę przekuwamy do pozytywny elementów danej sytuacji. 

Pochłonięcie Ma miejsce wtedy gdy wykonując jakąś czynność całkowicie się czemuś oddajemy. Możemy np. malować czy gotować zapominając o Bożym Świecie.
  

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Moc pytań

Negatywne emocje a szczęście